De ce nu suntem acceptati de britanici? (partea I)  

Stim deja ca noi romanii suntem “altfel”. Aici in UK, pusi in fata snobismului, racelii si pragmatismului britanic, defectele noastre parca sunt mai vizibile, mai mari si mai urate decat oriunde. De fapt, chiar si unele calitati pe care le avem, aici par a fi defecte.
Am impresia ca britanicii nu ne cunosc cum suntem noi cu adevarat dar nici noi nu am facut vreun efort pentru a ne apropia de ei. Si cum sa ne cunoasca, daca imi amintesc ca in “campaniile” de promovare a tarii le-am transmis cu stangacia complexatului din Est doar mesaje penibile?

Intr-una dintre aceste “campanii”, in urma cu cativa ani, mesajul suna asa: "Why Don’t You Come Over? Jumatate dintre romance arata precum ducesa Kate, iar cealalta jumatate precum sora ei”. Nu stiu cine a gandit aceasta campanie dar cu siguranta a avut o viziune distorsionata a realitatii si un simt al ridicolului complet extirpat. In primul rand porneste de la o generalizare, deci o idee gresita de la inceput si se bazeaza pe aspectul fizic, o “calitate” de o superficialitate iesita din comun. Puteam spune ca jumatate sunt mai amuzante decat Mr. Bean si celalalta jumatate gatesc mai bine ca Jamie Oliver si era ceva mai bine, dar nu, trebuia sa mentionam aspectul fizic, ca o confirmare a faptului ca fizicul e principala “marfa” de export a romancelor. Nu au fost o surpriza ironiile cu care au primit britanicii acest mesaj.

O alta “campanie de promovare” a aparut imediat dupa Brexit si dorea sa transmita oropsitilor de britanici tocmai auto-alungati din UE ca se pot oricand muta in Romania, noi fiind dispusi sa-i “adoptam”. Le mentionam urmasilor lui Shakespeare ca pot sta linistiti, noi suntem un popor serios, cu frica de Dumnezeu, nu risca deloc sa fie adoptati de vreo familie de gay, ca pe la ei . Doamne, oare ne-am tampit cu totii? Chiar nu exista nimeni in stare sa creeze o strategie de marketing de tara cat de cat mai putin penibila?

De ce nu exista o campanie simpla de promovare a Romaniei ca destinatie turistica (au existat cateva cu aceleasi ofilite “castelul Bran” si “Dracula”, lipsind destinatii mai putin comerciale dar mult mai interesante de care nu ducem lipsa).
Aceste “campanii” sunt parca gandite pentru a ne face un deserviciu, pentru ca exact asta fac: confirma superficialitatea, prejudecatile si prostia fudula de care suntem nu de putine ori acuzati.

Ce ar trebui sa schimbam? Fireste, schimbarea porneste de la fiecare. In primul rand ar trebui sa renuntam la ideea ca “frumos”, “viclean” ,“descurcaret” sau “conservator” sunt calitati. In schimb, le-am putea inlocui cu “punctual”, “serios”, “riguros”, “muncitor”, “ospitalier”. Al doilea pas ar fi sa normalizam nu sa dramatizam relatiile cu strainii: nu suntem mai inteligenti, nici mai buni dar nici mai rai, suntem aproximativ la fel ca ei.

Mai multe despre unde gresim si ce ar trebui sa schimbam, in partea a II-a, saptamana viitoare.

Greta

Stim deja ca noi romanii suntem “altfel”. Aici in UK, pusi in fata snobismului, racelii si pragmatismului britanic, defectele noastre parca sunt mai vizibile, mai mari si mai urate decat oriunde. De fapt, chiar si unele calitati pe care le avem, aici par a fi defecte.
Am impresia ca britanicii nu ne cunosc cum suntem noi cu adevarat dar nici noi nu am facut vreun efort pentru a ne apropia de ei. Si cum sa ne cunoasca, daca imi amintesc ca in “campaniile” de promovare a tarii le-am transmis cu stangacia complexatului din Est doar mesaje penibile?

Intr-una dintre aceste “campanii”, in urma cu cativa ani, mesajul suna asa: "Why Don’t You Come Over? Jumatate dintre romance arata precum ducesa Kate, iar cealalta jumatate precum sora ei”. Nu stiu cine a gandit aceasta campanie dar cu siguranta a avut o viziune distorsionata a realitatii si un simt al ridicolului complet extirpat. In primul rand porneste de la o generalizare, deci o idee gresita de la inceput si se bazeaza pe aspectul fizic, o “calitate” de o superficialitate iesita din comun. Puteam spune ca jumatate sunt mai amuzante decat Mr. Bean si celalalta jumatate gatesc mai bine ca Jamie Oliver si era ceva mai bine, dar nu, trebuia sa mentionam aspectul fizic, ca o confirmare a faptului ca fizicul e principala “marfa” de export a romancelor. Nu au fost o surpriza ironiile cu care au primit britanicii acest mesaj.

O alta “campanie de promovare” a aparut imediat dupa Brexit si dorea sa transmita oropsitilor de britanici tocmai auto-alungati din UE ca se pot oricand muta in Romania, noi fiind dispusi sa-i “adoptam”. Le mentionam urmasilor lui Shakespeare ca pot sta linistiti, noi suntem un popor serios, cu frica de Dumnezeu, nu risca deloc sa fie adoptati de vreo familie de gay, ca pe la ei . Doamne, oare ne-am tampit cu totii? Chiar nu exista nimeni in stare sa creeze o strategie de marketing de tara cat de cat mai putin penibila?

De ce nu exista o campanie simpla de promovare a Romaniei ca destinatie turistica (au existat cateva cu aceleasi ofilite “castelul Bran” si “Dracula”, lipsind destinatii mai putin comerciale dar mult mai interesante de care nu ducem lipsa).
Aceste “campanii” sunt parca gandite pentru a ne face un deserviciu, pentru ca exact asta fac: confirma superficialitatea, prejudecatile si prostia fudula de care suntem nu de putine ori acuzati.

Ce ar trebui sa schimbam? Fireste, schimbarea porneste de la fiecare. In primul rand ar trebui sa renuntam la ideea ca “frumos”, “viclean” ,“descurcaret” sau “conservator” sunt calitati. In schimb, le-am putea inlocui cu “punctual”, “serios”, “riguros”, “muncitor”, “ospitalier”. Al doilea pas ar fi sa normalizam nu sa dramatizam relatiile cu strainii: nu suntem mai inteligenti, nici mai buni dar nici mai rai, suntem aproximativ la fel ca ei.

Mai multe despre unde gresim si ce ar trebui sa schimbam, in partea a II-a, saptamana viitoare.

Greta

 (Comentarii: 8)

Articole pe aceeasi tema:

Articole pe aceeasi tema: