4 romani de care cel mai probabil n-ai auzit si care au facut istorie in Marea Britanie  

Va prezentam 4 oameni de geniu, toti cu origini romanesti- care au impresionat Marea Britanie la timpul lor. Azi, prea putini dintre noi am auzit despre ei. Aveti mai jos descrise pe scurt realizarile si povestea fiecaruia!
Vera Atkins, nascuta in 1908 in Romania, la Galati, intr-o familie de evrei, a fost cea mai importanta femeie-spion din al doilea razboi mondial. A studiat la Paris si la Londra, unde se si muta in 1934 si isi ia numele “Atkins”, începandu-si cariera in spionaj. Jan Fleming, si el spion, autorul celebrului “James Bond” a spus despre ea: “In the real world of spies Vera Atkins was the boss.” De altfel, s-a inspirat din personalitatea ei pentru a contura figura lui Moneypenny, sefa superagentului majestatii sale, teribilul 007. Rolul Verei Atkins a fost sa organizeze rezistenta pe teritoriul ocupat de nemti, sa puna la cale acte de terorism si sabotaj impotriva masinariei de razboi germane. De ea sunt legate multe operatiuni de anvergura in acei ani: de la masina de descifrat codurile germane “Enigma”, la constituirea retelei Maquis, condusa de Jean Moulin, in Franta, la salvarea a mii de evrei din Europa lui Hitler.
Vera Atkins s-a retras dupa mai bine de zece ani “din serviciu activ”, in 1947, undeva intr-un sat din Anglia, pentru tot restul vietii. Numele i-a ramas necunoscut pana in 2000, la moartea ei. O discretie absoluta i-a inconjurat trecutul si adevarata fata. Totusi, in 1998, Francois Mitterand i-a acordat Legiunea de Onoare, fara sa intre in detalii asupra meritelor ei reale. A fost o recunoastere tarzie a aportului ei important, din anii ‘40, la eliberarea Frantei.

Octav Botnar, nascut in 1913 in Romania, la Cernauti, a fost om de afaceri, filantrop si director al grupului Datsun UK, cunoscut mai tarziu drept Nissan UK.

Intre 1932 si 1936, a fost inchis de autoritatile romane pentru activitati comuniste, apoi s-a inrolat voluntar in Razboiul Civil din Spania, dar si in Miscarea de rezistenta franceza. Dupa razboi, cand multi se gandeau sa paraseasca Romania, Botnar s-a intors in tara, unde s-a angajat la Camera de Comert. In 1960, Securitatea i-a indepartat pe salariatii evrei din Ministerul Comertului Exterior, condamnandu-i politic pentru subminarea economiei nationale. Printre ei, si Botnar, care a facut iar puscarie, intre 1961 si 1965. Eliberat, acesta a emigrat in Israel, unde a intrat in afaceri cu ciment. La sfarsitul anilor ’60, Botnar a ajuns la Worthing, in Anglia. Acolo, a intrat in contact cu producatorul japonez de maşini Datsun, caruia i-a propus sa ii devina dealer exclusiv pentru Marea Britanie. Un fost angajat al lui Botnar la Datsun UK a povestit ca acesta a avut ideea sa doteze masinile japoneze cu radio, ceas, scaune rabatabile, imbunatatiri care la vremea respectiva nu existau decat la masinile de lux. Botnar a pastrat pretul obisnuit si, intr-un singur an, 1970, a vandut toate cele 2.000 de automobile pe care Datsun se chinuia sa le comercializeze din 1968. Botnar a vandut 6.900 de masini in 1971, 30.000 anul urmator si 60.000 in 1973.

In anii ’80, afacerea devenise uriaşa. Datsun se transformase in Nissan, iar Botnar, prin Nissan UK, cu cele peste 200 de reprezentante, deţinea o mare parte din piata auto din Marea Britanie. Avea o avere colosala, estimată la 1,7 miliarde de lire sterline, o cifra de afaceri de 1,5 miliarde si un profit net anual de 150 de milioane de lire!
Totul avea sa se naruie in ianuarie 1991, cand contractul de dealer dintre Botnar si producatorul japonez s-a incheiat. Nissan dorea sa intre pe piata britanica fara intermediari, asa ca Botnar era in plus. In iunie 1991, un control al fiscului britanic la birourile lui Botnar a scos la iveala faptul ca acesta fraudase statul, intre 1976 si 1991, cu 250 de milioane de lire sterline, printr-o schema care includea conturi secrete, agenti vamali corupti si facturi false. Toti banii fraudati, sfertul de miliard de lire, se aflau intr- un cont din Liechtenstein. Si astazi fapta lui este considerata cea mai mare frauda fiscala din Regatul Unit. Pana sa inceapa procesul, Botnar a fugit in Elvetia si nu a mai revenit niciodata in Marea Britanie, invocand grave probleme de sanatate. Miliardarul a murit in 1998, la 84 de ani.

La putin timp dupa ce a inceput afacerea cu masini japoneze, Botnar a trecut printr-o cumplita drama in familie. Fiica sa, Camelia, a murit in 1972 in urma unui accident rutier, la doar 21 de ani. Botnar si sotia sa, Marcela, au infiintat o fundatie caritabila in memoria fiicei lor, iar in 1997 au donat 8 milioane de lire pentru demararea proiectului construirii unei aripi noi a spitalului londonez Great Ormond Street, acolo unde Camelia si-a trait ultimele clipe. Aripa unitatii a primit numele “Octav Botnar” si a fost inaugurata in 2006, in prezenta Printului Charles. In timpul vietii, Botnar a facut donatii totale de 100 de milioane de lire sterline.

George Constantinescu, nascut in 1881 la Craiova, a fost inovator, om de stiinta si inginer roman. Domeniile atinse de geniul lui Gogu Constatinescu au fost foarte diverse, realizarile practice fiind impresionante: a elaborat „Teoria Sonicitatii” (metoda de transmitere a puterii, prin unde de presiune, utilizand proprietatea de compresibilitate a lichidelor), a construit cel mai performant sistem de sincronizare a tragerii la avioane, prin spatiul lasat de palele elicelor acestora, a materializat primul tun sonic. Mai mult, a proiectat si construit „Convertorul Gogu Constantinescu”, prima cutie de viteze automata, pentru automobile si locomotive, fara ambreiaj si roti dintate, bazata pe efectul inertial al maselor in miscare, a gandit primul Hidroglisor care a fost materializat in jurul anilor 1970 de catre rusi, a demonstrat efectul termic al sonicitatii prin realizarea primului calorifer sonic si multe, multe altele.

A participat activ la constructia de avioane engleze, tipul Bristol, in perioada cat a locuit in Anglia. Este de mentionat ca a fost printre primii care a folosit betonul-armat in constructia cladirilor din Romania - printre cladirile construite de acesta: Cazinoul din Constanta, Castelul de apa de la Peris, podurile de peste raul Siret de la Adjud, Racatau, Roman, Palatul Patriarhiei, Hotelul Athénée Palace, Marea Moschee din Constanta, cladiri care mai dainuie si azi.

Gogu Constatinescu a fost unul dintre acele minti geniale, ale carui idei au devansat cu mult timpul existentei sale fizice, dar care astazi isi pastreaza actualitatea, surprinzand prin acuratete, inventivitate si aplicabilitate.

In contul lui Gogu Constatinescu figureaza cel putin 385 brevete de inventie, parte patentate in SUA, Danemarca, Elvetia, Austria, Germania, Marea Britanie, Franta, Romania etc., precum si altele, care nu au fost niciodata publicate. Un mic calcul ne arata ca de la aparitia primei inventii (1907), pana la data trecerii in eternitate (1965), a fost realizat cate un brevet la mai putin de 2 luni.

Cu toate ca opera lui Gogu Constatinescu este de o valoare inestimabila, ea nu a fost cunoscuta indeajuns, in buna parte datorita caracterului secret dat de utilizarile preponderent militare. Recunoasterea lui Gogu Constantinescu pe plan international este atestata printr-un tablou publicat de revista britanica „The Graphic” in anul 1926, in care sunt prezentate ilustre personalitati stiintifice ale vremii, incepand cu Einstein, Edison, Kelvin, Rutherford, Marie Curie, etc.

Alma Cogan s-a nascut in 1932 la Londra, fiind o artista cunoscuta si foarte apreciata in anii ’50-’60. Mama sa a fost de origine romana iar tatal de origine rusa. Gratie ambitiilor parintiilor sai si a talentului care i-a fermecat pe englezi, Alma a devenit în anii `50 cea mai bine cotata cantareata pop si cea mai bine platita vedeta de divertisment a Marii Britanii.

Despre Alma Cogan se stia ca fusese o mare pasiune a muzicianului John Lennon. Atractia lor a fost atat de puternica, incat John si Alma nu s-au mai ascuns de ochii lumii. Relatia lor a devenit un secret notoriu. Alma si John obisnuiau sa mearga impreuna in calatorii si se cazau sub numele de domnul si doamna Winston, acesta fiind cel de-al doilea prenume al lui Lennon. Cynthia Lennon, iubita din liceu care a fost casatorita cu John Lennon intre anii 1962-1968, a relatat jurnalistei Lesley Ann Jones ca aventura celor doi era torida. John era complet fascinat de femeia cu personalitate efervescenta, care nu purta de doua ori rochiile pe care le crea, cea pe care o credea a fi reincarnarea mamei sale Julia, moarta intr-un accident de masina la 15 iulie 1958, cand el avea doar 17 ani.


Alma locuia cu mama si sora ei Sandra intr-un luxos apartament din Kensington High Street, care avea faima unui loc de intalnire pentru staruri. Se spune ca la pianul Almei s-a auzit pentru prima data inegalabilul „Yesterday“ compus de Paul McCartney si inclus pe albumul „Help!“ din 1965. Printre piesele legendare ale “fetei cu chicotit in voce” asa cum fusese poreclita datorita timbrului vocal cu note jucause, se numara “Fly me to the moon”, “Eight days a week”, “The Tennessee Waltz”, “Now that I’ve found you” etc.

La 26 octombrie 1966, Alma Cogan moare din cauza cancerului ovarian. Avea numai 34 de ani.





Surse: Wikipedia, Libertatea, Adevarul

Va prezentam 4 oameni de geniu, toti cu origini romanesti- care au impresionat Marea Britanie la timpul lor. Azi, prea putini dintre noi am auzit despre ei. Aveti mai jos descrise pe scurt realizarile si povestea fiecaruia!
Vera Atkins, nascuta in 1908 in Romania, la Galati, intr-o familie de evrei, a fost cea mai importanta femeie-spion din al doilea razboi mondial. A studiat la Paris si la Londra, unde se si muta in 1934 si isi ia numele “Atkins”, începandu-si cariera in spionaj. Jan Fleming, si el spion, autorul celebrului “James Bond” a spus despre ea: “In the real world of spies Vera Atkins was the boss.” De altfel, s-a inspirat din personalitatea ei pentru a contura figura lui Moneypenny, sefa superagentului majestatii sale, teribilul 007. Rolul Verei Atkins a fost sa organizeze rezistenta pe teritoriul ocupat de nemti, sa puna la cale acte de terorism si sabotaj impotriva masinariei de razboi germane. De ea sunt legate multe operatiuni de anvergura in acei ani: de la masina de descifrat codurile germane “Enigma”, la constituirea retelei Maquis, condusa de Jean Moulin, in Franta, la salvarea a mii de evrei din Europa lui Hitler.
Vera Atkins s-a retras dupa mai bine de zece ani “din serviciu activ”, in 1947, undeva intr-un sat din Anglia, pentru tot restul vietii. Numele i-a ramas necunoscut pana in 2000, la moartea ei. O discretie absoluta i-a inconjurat trecutul si adevarata fata. Totusi, in 1998, Francois Mitterand i-a acordat Legiunea de Onoare, fara sa intre in detalii asupra meritelor ei reale. A fost o recunoastere tarzie a aportului ei important, din anii ‘40, la eliberarea Frantei.

Octav Botnar, nascut in 1913 in Romania, la Cernauti, a fost om de afaceri, filantrop si director al grupului Datsun UK, cunoscut mai tarziu drept Nissan UK.

Intre 1932 si 1936, a fost inchis de autoritatile romane pentru activitati comuniste, apoi s-a inrolat voluntar in Razboiul Civil din Spania, dar si in Miscarea de rezistenta franceza. Dupa razboi, cand multi se gandeau sa paraseasca Romania, Botnar s-a intors in tara, unde s-a angajat la Camera de Comert. In 1960, Securitatea i-a indepartat pe salariatii evrei din Ministerul Comertului Exterior, condamnandu-i politic pentru subminarea economiei nationale. Printre ei, si Botnar, care a facut iar puscarie, intre 1961 si 1965. Eliberat, acesta a emigrat in Israel, unde a intrat in afaceri cu ciment. La sfarsitul anilor ’60, Botnar a ajuns la Worthing, in Anglia. Acolo, a intrat in contact cu producatorul japonez de maşini Datsun, caruia i-a propus sa ii devina dealer exclusiv pentru Marea Britanie. Un fost angajat al lui Botnar la Datsun UK a povestit ca acesta a avut ideea sa doteze masinile japoneze cu radio, ceas, scaune rabatabile, imbunatatiri care la vremea respectiva nu existau decat la masinile de lux. Botnar a pastrat pretul obisnuit si, intr-un singur an, 1970, a vandut toate cele 2.000 de automobile pe care Datsun se chinuia sa le comercializeze din 1968. Botnar a vandut 6.900 de masini in 1971, 30.000 anul urmator si 60.000 in 1973.

In anii ’80, afacerea devenise uriaşa. Datsun se transformase in Nissan, iar Botnar, prin Nissan UK, cu cele peste 200 de reprezentante, deţinea o mare parte din piata auto din Marea Britanie. Avea o avere colosala, estimată la 1,7 miliarde de lire sterline, o cifra de afaceri de 1,5 miliarde si un profit net anual de 150 de milioane de lire!
Totul avea sa se naruie in ianuarie 1991, cand contractul de dealer dintre Botnar si producatorul japonez s-a incheiat. Nissan dorea sa intre pe piata britanica fara intermediari, asa ca Botnar era in plus. In iunie 1991, un control al fiscului britanic la birourile lui Botnar a scos la iveala faptul ca acesta fraudase statul, intre 1976 si 1991, cu 250 de milioane de lire sterline, printr-o schema care includea conturi secrete, agenti vamali corupti si facturi false. Toti banii fraudati, sfertul de miliard de lire, se aflau intr- un cont din Liechtenstein. Si astazi fapta lui este considerata cea mai mare frauda fiscala din Regatul Unit. Pana sa inceapa procesul, Botnar a fugit in Elvetia si nu a mai revenit niciodata in Marea Britanie, invocand grave probleme de sanatate. Miliardarul a murit in 1998, la 84 de ani.

La putin timp dupa ce a inceput afacerea cu masini japoneze, Botnar a trecut printr-o cumplita drama in familie. Fiica sa, Camelia, a murit in 1972 in urma unui accident rutier, la doar 21 de ani. Botnar si sotia sa, Marcela, au infiintat o fundatie caritabila in memoria fiicei lor, iar in 1997 au donat 8 milioane de lire pentru demararea proiectului construirii unei aripi noi a spitalului londonez Great Ormond Street, acolo unde Camelia si-a trait ultimele clipe. Aripa unitatii a primit numele “Octav Botnar” si a fost inaugurata in 2006, in prezenta Printului Charles. In timpul vietii, Botnar a facut donatii totale de 100 de milioane de lire sterline.

George Constantinescu, nascut in 1881 la Craiova, a fost inovator, om de stiinta si inginer roman. Domeniile atinse de geniul lui Gogu Constatinescu au fost foarte diverse, realizarile practice fiind impresionante: a elaborat „Teoria Sonicitatii” (metoda de transmitere a puterii, prin unde de presiune, utilizand proprietatea de compresibilitate a lichidelor), a construit cel mai performant sistem de sincronizare a tragerii la avioane, prin spatiul lasat de palele elicelor acestora, a materializat primul tun sonic. Mai mult, a proiectat si construit „Convertorul Gogu Constantinescu”, prima cutie de viteze automata, pentru automobile si locomotive, fara ambreiaj si roti dintate, bazata pe efectul inertial al maselor in miscare, a gandit primul Hidroglisor care a fost materializat in jurul anilor 1970 de catre rusi, a demonstrat efectul termic al sonicitatii prin realizarea primului calorifer sonic si multe, multe altele.

A participat activ la constructia de avioane engleze, tipul Bristol, in perioada cat a locuit in Anglia. Este de mentionat ca a fost printre primii care a folosit betonul-armat in constructia cladirilor din Romania - printre cladirile construite de acesta: Cazinoul din Constanta, Castelul de apa de la Peris, podurile de peste raul Siret de la Adjud, Racatau, Roman, Palatul Patriarhiei, Hotelul Athénée Palace, Marea Moschee din Constanta, cladiri care mai dainuie si azi.

Gogu Constatinescu a fost unul dintre acele minti geniale, ale carui idei au devansat cu mult timpul existentei sale fizice, dar care astazi isi pastreaza actualitatea, surprinzand prin acuratete, inventivitate si aplicabilitate.

In contul lui Gogu Constatinescu figureaza cel putin 385 brevete de inventie, parte patentate in SUA, Danemarca, Elvetia, Austria, Germania, Marea Britanie, Franta, Romania etc., precum si altele, care nu au fost niciodata publicate. Un mic calcul ne arata ca de la aparitia primei inventii (1907), pana la data trecerii in eternitate (1965), a fost realizat cate un brevet la mai putin de 2 luni.

Cu toate ca opera lui Gogu Constatinescu este de o valoare inestimabila, ea nu a fost cunoscuta indeajuns, in buna parte datorita caracterului secret dat de utilizarile preponderent militare. Recunoasterea lui Gogu Constantinescu pe plan international este atestata printr-un tablou publicat de revista britanica „The Graphic” in anul 1926, in care sunt prezentate ilustre personalitati stiintifice ale vremii, incepand cu Einstein, Edison, Kelvin, Rutherford, Marie Curie, etc.

Alma Cogan s-a nascut in 1932 la Londra, fiind o artista cunoscuta si foarte apreciata in anii ’50-’60. Mama sa a fost de origine romana iar tatal de origine rusa. Gratie ambitiilor parintiilor sai si a talentului care i-a fermecat pe englezi, Alma a devenit în anii `50 cea mai bine cotata cantareata pop si cea mai bine platita vedeta de divertisment a Marii Britanii.

Despre Alma Cogan se stia ca fusese o mare pasiune a muzicianului John Lennon. Atractia lor a fost atat de puternica, incat John si Alma nu s-au mai ascuns de ochii lumii. Relatia lor a devenit un secret notoriu. Alma si John obisnuiau sa mearga impreuna in calatorii si se cazau sub numele de domnul si doamna Winston, acesta fiind cel de-al doilea prenume al lui Lennon. Cynthia Lennon, iubita din liceu care a fost casatorita cu John Lennon intre anii 1962-1968, a relatat jurnalistei Lesley Ann Jones ca aventura celor doi era torida. John era complet fascinat de femeia cu personalitate efervescenta, care nu purta de doua ori rochiile pe care le crea, cea pe care o credea a fi reincarnarea mamei sale Julia, moarta intr-un accident de masina la 15 iulie 1958, cand el avea doar 17 ani.


Alma locuia cu mama si sora ei Sandra intr-un luxos apartament din Kensington High Street, care avea faima unui loc de intalnire pentru staruri. Se spune ca la pianul Almei s-a auzit pentru prima data inegalabilul „Yesterday“ compus de Paul McCartney si inclus pe albumul „Help!“ din 1965. Printre piesele legendare ale “fetei cu chicotit in voce” asa cum fusese poreclita datorita timbrului vocal cu note jucause, se numara “Fly me to the moon”, “Eight days a week”, “The Tennessee Waltz”, “Now that I’ve found you” etc.

La 26 octombrie 1966, Alma Cogan moare din cauza cancerului ovarian. Avea numai 34 de ani.





Surse: Wikipedia, Libertatea, Adevarul

 (Comentarii: 5)

Articole pe aceeasi tema:

Articole pe aceeasi tema: