Inmatricularea automobilului in Marea Britanie (2016-06-06)

Probabil nu unul dintre noi a planificat sa-si aduca autoturismul din Romania si sa-l inmatriculeze in Marea Britanie. Unii se gandesc la importul unui autoturism nou din tarile vecine sau chiar Statele Unite ale Americii. Deci, aici vei gasi informatii cu privire la documentele necesare si unde trebuie sa te adresezi daca vrei sa inmatriculezi automobilul cu volanul pe partea stanga in Anglia.

In primul rand, trebuie sa te hotarasti daca vehiculul importat va fi destinat uzului personal sau pentru afaceri. De asemenea, este important si daca masina este veche sau noua, fie ca aceasta este importata din UE sau nu. De data aceasta vom discuta despre inmatricularea automobilelor importate din tarile UE si care sunt destinate pentru uz personal.

Daca vrei sa inmatriculezi o masina din import, trebuie sa te adresezi urmatoarelor autoritati: DVLA (https://www.gov.uk/government/organisations/driver-and-vehicle-licensing-agency), HM Revenue and Customs (https://www.gov.uk/government/organisations/hm-revenue-customs) si VCA (http://www.dft.gov.uk/vca/). Vei avea nevoie, de asemenea, sa te adresezi centrelor de service pentru autovehicule si companiilor de asigurari.

Este de remarcat faptul ca procedura de inmatriculare poate fi putin diferita si depinde daca automobilul importat este vechi sau nou. Deci, cand vehiculul este considerat ca fiind nou? In conformitate cu legislatia Regatului Unit, vehiculul este folosit daca:
- a trecut termenul de 6 luni de la pregatirea automobilului pentru exploatare (masina este in curs de a fi pregatita pentru exploatare atunci cand: a) se inmatriculeaza; b) poate fi inmatriculata in mod legal; c) masina este disponibila in scurt timp pentru primul cumparator);
- daca automobilul a parcurs peste 6000 km (3729 mile) de la data pregatirii pentru exploatare.

Este necesar sa atragi atentia asupra faptului ca doar indeplinirea / neindeplinirea ambelor conditii determina daca autovehiculul este nou sau nu. De exemplu, daca de la data primei inmatriculari a autoturismului in tara din care este importat, au trecut mai mult de 6 luni, dar masina a parcurs mai putin de 6000 km, aceasta va fi tratata ca fiind noua. De asemenea, vehiculul este considerat ca fiind nou daca de la data primei inmatriculari a autoturismului in tara din care este importat, au trecut mai putin de 6 luni, dar acesta a parcurs mai mult de 6.000 km. De ce trebuie sa atragi atentia asupra acestor aspecte? Raspunsul este simplu: marimea taxelor. De exemplu, ai achizitionat un autoturism in Romania pentru care ai platit TVA-ul, iar de la data inmatricularii au trecut 6 luni, dar kilometrajul este de 4000 km, este considerat ca fiind nou si pentru el trebuie sa platesti o taxa de 17,5 %. Daca ai importat un astfel de automobil, te poti adresa autoritatilor romane pentru recuperarea TVA-ului. In cazul in care, de la data inmatricularii vehiculului au trecut mai mult de 6 luni, iar kilometrajul este de peste 6000 km, importand o astfel de masina in Marea Britanie nu este nevoie sa platesti taxe vamale. Daca iti cumperi o masina noua in Uniunea Europeana si intentionezi sa o importi in Anglia, poti sa spui acest lucru societatii de la care vei cumpara vehiculul. In acest caz, dealerul va pregati documentele necesare si va deduce TVA-ul din pretul masinii. Dealerul nu este obligat sa faca acest lucru, dar poti sa-l intrebi... Daca importi o masina noua, se poate intampla ca tu sa fii nevoit sa platesti nu numai TVA-ul, dar si taxa vamala (in engl. Excise Duty). Prin urmare, este recomandat sa vizitezi site-ul "Directia Generala a Vamilor" si sa verifici daca vei fi obligat sa platesti impozitul pe import.

Inainte de a achizitiona un autoturism nou, asigura-te ca ai primit si documentul CoC (in engl. Certificate of Conformity). CoC este un certificat eliberat de producatorul vehiculului (de obicei, cu filigrane sau alte semne de protectie speciala), in care sunt specificati parametrii de baza ai masinii (un total de 50 de rubrici cu datele corespunzatoare). Importand un vehicul in Anglia, trebuie sa detii documentul original - nu sunt potrivite nici copii simple, nici cele autentificate la notar public.

In cele din urma, daca sunt in ordine documentele de achizitie, exista numerele de tranzit, polita de asigurare temporara, permisul de conducere si pasaportul, poti sa te imbarci in feribotul care merge in Marea Britanie. Daca ai de gand sa traversezi Eurotunel, retine ca masinile cu echipament de gaz nu au voie sa circule prin acest tunel.

La sosirea in Anglia, trebuie sa parchezi acasa vehiculul, dar nu pe o strada publica (in engl. public road). Chiar daca detii numerele de inmatriculare temporare, iar polita de asigurare temporara mai este valabila pentru cateva zile, mai bine "sa nu te misti cu masina din curte". Intrucat masina importata recent nu are autocolantul cu taxa de drum (in engl. Road Tax) platita, iar circulatia fara el este considerata ca fiind o incalcare si astfel risti sa primesti o amenda substantiala.

Inmatricularea se face de catre DVLA, dar nu merita sa mergi direct acolo intrucat pierzi doar timpul. Trebuie sa incepi cu verificarea masinii. Vehiculul importat in Marea Britanie este considerat ca fiind cu volanul pe partea "gresita", adica pe partea stanga. Cu toate acestea, pot fi inmatriculate si vehicule cu volanul pe partea "gresita". Pentru a putea inmatricula acest tip de masina, va trebui sa efectuezi urmatoarele lucruri:

a) Sa inlocuiesti farurile de pe fata. Unii producatori de autovehicule (de ex. Audi, BMW) au prevazut posibilitatea de comutare a farurilor, ajustarea de pe partea dreapta a drumului (Europa continentala) pentru traficul pe partea stanga (UK, Japonia, Hong Kong). Este adevarat si faptul ca este greu sa reglezi faruri cu surub in asa fel incat sa se potriveasca pentru traficul pe partea stanga a drumului. Masinile de model mai vechi au, de asemenea, si sticla de faruri diferita. In multe tarile europene, mai mult se ilumineaza partea dreapta a drumului, in timp ce in Anglia, dimpotriva, - cea stanga. Pentru inmatriculare nu sunt adecvate autocolante aplicate pe sticla farurilor, deoarece modificarea trebuie sa fie permanenta (in engl. permanent).

b) Sa inlocuiesti vitezometrul. In multe modele europene de viteza, de obicei, se arata doar kilometri pe ora. In Marea Britanie, este necesar ca viteza sa fie aratata in mile pe ora, sau in cele doua unitati de masura. Cand inlocuiesti vitezometrul, fii atent ca unitatile de masura mph sa fie vizibile atat ziua cat si noaptea. Daca iluminarea va fi proasta, iar unitatile de masura nu se vor vedea, masina nu va fi inmatriculata.

c) Sa inlocuiesti farurile de ceata spate. Daca masina are doua faruri anticeata (stanga si dreapta), nu trebuie sa schimbi nimic. Cu toate acestea, in cazul in care exista un singur far anticeata (pe partea stanga), in timp ce celalalt este far alb marsarier, atunci vor trebui schimbate intre ele (in cazul in care sunt interschimbabile). In Marea Britanie, farul anticeata trebuie sa fie pe partea dreapta a vehiculului, in spate. Daca nu exista faruri anticeata spate, atunci trebuie sa instalezi cel putin unul, cel de pe partea dreapta (pe partea stanga este optional).

d) In cazul in care scaunele din spate nu au centuri de siguranta, va trebui sa le instalezi.

e) Sa instalezi indicatoare de directie laterale. Masinile mai vechi sau cele importate din Statele Unite ale Americii, de obicei, nu le au.

Toate aceste modificari le poti face singur sau poti apela la un service autorizat. Dupa efectuarea tuturor modificarilor necesare, poti incepe procesul de inmatriculare. Pentru inmatriculare vor fi necesare diferite documente care pot fi obtinute in mai multe moduri.

Daca masina nu este noua, dupa efectuarea tuturor modificarilor, va trebui sa treci inspectia SVA (in engl. Single Vehicle Aproval). Mai multe informatii despre aceasta inspectie poti gasi pe site-uri VCA sau DVLA. Aici vei gasi service-urile autorizate care pot efectua inspectia SVA. Desigur, pentru aceasta inspectie va trebui sa te inregistrezi, iar dupa ce primesti scrisoarea, cu aceasta vehiculul poate fi condus pentru SVA si inapoi (dar nicaieri altundeva!). In timpul SVA vor fi verificate nu numai modificarile de mai sus, dar si starea tehnica a masinii. Inspectia poate fi comparata cu un examen Mot foarte amanuntit. Dupa inspectia SVA, va fi emis certificatul MCoC (in engl. Mutual Certificate of Conformity) care, impreuna cu certificatul CoC este un document necesar pentru inmatricularea auto la DVLA.

Daca masina este noua, este posibil sa se evite inspectia SVA. Vei avea nevoie sa pastrezi toate chitantele (mereu originale) pentru modificarile aduse masinii (poti adauga si fotografii cu modificarile vizibile), sa adaugi certificatul CoC, plata VCA si sa trimiti tot la VCA. VCA va verifica documentele si, in cazul in care acestea sunt eligibile, va emite certificatul MCoC si va returna certificatul CoC. Se poate intampla ca VCA sa iti ceara sa vii cu masina special pentru o inspectie. Exista si posibilitatea ca VCA sa te trimita la unul dintre service-uri pentru a efectua o inspectie SVA detaliata. In orice caz, totul trebuie sa se termine cu primirea certificatului final MCoC. Totusi, acest lucru inca nu este sfarsitul.

Pentru a inmatricula vehiculul, trebuie sa ai polita de asigurare engleza. Polita de asigurare temporara emisa in Romania nu este valabila. Cateva companii de asigurari britanice sunt de acord sa emita o asigurare pentru vehicul cu placute de inmatriculare temporara. In cele din urma, avand certificatul MCoC, polita de asigurare engleza, toate documentele de inmatriculare/radiere din alta tara, poti completa formularele DVLA necesare, sa platesti taxa de drum (in engl. Road Tax) si sa depui toate documentele direct la DVLA sau sa le expediezi prin posta.

In termen de doua saptamani vei primi raspunsul. Se poate intampla sa fie returnate toate documentele specificand exact ce documente lipsesc sau poti obtine un certificat in care va fi mentionat numarul de inmatriculare al masinii in Marea Britanie. Acesta va fi, de asemenea, insotit de un document care iti da dreptul sa-ti cumperi numere de inmatriculare. In cele mai multe cazuri, numerele de inmatriculare le poti achizitiona dintr-un magazin de piese auto sau magazine specifice online. In aproximativ doua saptamani, DVLA va trimite si pasaportul tehnic al vehiculului - formularul V5C.

Prin urmare, la sfarsitul unei "cai de suferinta", este sigur ca poti conduce in Marea Britanie. Dorim calatorii sigure si distractive tuturor!

Informatii suplimentare:
https://www.gov.uk/government/organisations/driver-and-vehicle-licensing-agency
https://www.gov.uk/government/organisations/hm-revenue-customs
http://www.dft.gov.uk/vca/

   

Tags: Auto in Anglia, Certificate of Conformity, Directia generala a vamilor, DVLA, Faruri anticeata, Inmatriculare auto, Inmatriculare auto UK, Masina din import, Masina in Marea Britanie, Masina inscrisa in Anglia, Mutual Certificate of Conformity, Road Tax in UK, SVA, TVA si pretul masinii