Contractul de munca in Marea Britanie (2014-04-24)

Ultima actualizare: februarie 2018
Contractul de munca
Acesta este un acord legal intre angajator si angajat. Este formulat atunci cand angajatul este de acord sa lucreze pentru angajator pentru un anumit salariu. Contractul se poate face pe cale orala, dar, in scopul de a evita neintelegerile mai tarziu, acesta ar trebui sa fie redctat in forma scrisa. Din punct de vedere juridic, cel putin aspectele de baza ale contractului de munca trebuie stabilite in scris.

Acord scris („Written statement“)
Acesta este un rezumat cu principale atributii de la locul de munca. Documentul in sine nu este un contract de munca, dar confirma existenta unui contract de munca.

De ce se emite acordul scris?
Deorece acesta este ceruta de lege, adica, trebuie sa se emita o confirmare scrisa a contractului de munca pentru toti angajatii, care lucreaza la angajator de cel putin 1 luna.

Pentru cine nu se emite un acord scris?
Pentru oricine care nu este angajat si pentru antreprenori sau persoane fizice independente. De asemenea, pentru unii marinari sau celor care lucreaza in mod normal in afara Marii Britanii.

Cand se redacteaza un contract?
Legea prevede ca un contract scris trebuie sa fie redactat in termen de doua luni de la angajare, dar in mod ideal - in prima zi de lucru. Contractul de munca poate fi semnat inainte de inceperea oficiala a locului de munca. Angajatorul ar trebui sa clarifice imediat orice aspect din contract inainte de a fi semnat. Un sfat util - nu semna contractul pana nu l-ai citit in intregime, ca sa nu regreti mai tarziu!

Punctele cheie
Legislatia muncii din Marea Britanie permite semnarea punctelor separate din contract, dar cele mai importante lucruri trebuie mentionate in partea principala (asa-numita "master") din contract. Aceste lucruri sunt:
- Denumirea angajatorului si numele angajatului (adica, nume si prenume);
- Data angajarii si data angajarii permanente (pana la acesta data din urma poate fi, de exemplu, 3 luni perioada de proba);
- Pozitia angajatului, precum si o scurta descriere a activitatii;
- Locul de munca;
- Salariul (tarif, frecventa de plata: lunar, saptamanal, etc., bonusuri, precum si foarte popularul sistem de pensii private din Anglia, desi angajatorul nu are obligativitate sa-l ofere angajatului);
- Programul de lucru (de obicei, se specifica numarul de ore lucratoare, precum si se mentioneaza daca trebuie sa lucrezi noaptea si in weekend; poate sa ceara sa semnezi un document prin care angajatorul poate sa specifice sa lucrezi mai mult de 48 de ore pe saptamana, ceea ce este legal, dar numai daca tu esti de acord; ar trebui sa stii ca angajatul are dreptul la 11 ore pentru odihna intre schimburi, precum si odihna neintrerupta de 24 de ore intr-o perioada de 7 zile, este obligatorie pauza de cel putin 20 minute daca lucrezi 6 ore sau mai mult; apropo, pentru tineri cu varste intre 16 - 17 ani se aplica reguli diferite);
- Concediu (cate zile de concediu, cand incepe asa-numitul „an de concediu” (in engl. „holiday year“), cu cat timp inainte trebuie sa ceri /te informezi si de la cine trebuie sa obtii permisul, daca poti transfera dreptul la concediu in alt „an de concediu”, care sunt constrangerile, de exemplu, perioadele importante in afaceri, atunci cand personalul nu poate sa plece in concediu);
- absente (din motive justificate sau nejustificate, plata a bolii, poate fi mentionata asigurarea de sanatate, etc);
- detalii complete despre acorduri colective existente (daca este cazul), care se aplica tuturor angajatiilor institutiei / societatii, fara exceptie (de exemplu, Employee Book);
- incetarea raporturilor de munca (care sunt conditiile care apar atunci cand angajatul respectiv angajatorul cere acest lucru; de obicei, trebuie sa raportezi in scris cu 1 saptamana inainte, daca o persoana este angajata temporar (in engl. „casual”) sau se afla in perioada de proba (in engl. „trial period“), si cu 1 luna inainte (sau 4 saptamani), daca serviciul este permanent (in engl. "permanent").

Modificari ale contractului
Daca contractul in scris este pus la dispozitia angajatiilor, conditiile contractuale nu pot fi schimbate. Modificarile pot fi adaugate la versiunea initiala.
Daca s-a convenit de comun acord asupra conditiilor de munca ale angajatului dupa eliberarea unui contract scris, angajatorul trebuie sa notifice despre acest lucru salariatul in scris in termen de o luna, subliniind toate schimbarile.

Reguli de disciplina
Aproape in fiecare contract poti gasi aceasta sectiune. Continutul sau depinde de fiecare companie in parte, dar principiile de baza sunt similare. Scopul acestei sectiuni este de a pastra un comportament bun al angajatului. Atunci cand normele de disciplina sunt incalcate, exista o serie de pasi:
- pasul 1: avertisment verbal, care, cu toate acestea, se redacteaza si in scris;
- pasul 2: primul avertisment scris;
- pasul 3: al doilea avertisment scris, care este si ultimul;
- pasul 4: concediere.

In fiecare pas angajatul are dreptul sa aduca un martor si de a contesta decizia. Atunci situatia este cercetata in detaliu, de multe ori sunt incluse si alte persoane importante ale companiei.

Daca se efectueaza o abatere mare (in engl. „Gross misconduct“), se procedeaza cu concedierea fara a urmari pasii mentionati mai sus. O astfel de abatere este:
- furt;
- deteriorare a bunurilor companiei sau distrugera lor;
- frauda;
- incapacitatea de a efectua munca din cauza drogurilor sau alcoolului;
- agresare fizica;
- nesupunere importanta.

Cele mai recente informatii juridice privind contractele de munca pot fi gasite aici: https://www.gov.uk/employment-contracts-and-conditions/overview


   

Tags: Acord scris, Angajat, Angajator, Aspecte importante din contact, Concediu, Contract de munca, Drepturile angajatorului, Drepturile angajatului, Holiday years, Incetare raporturilor de munca in Anglia, Reguli de disciplina, Salariul, Written statement