Esti angajat? Recupereaza impozitul platit! (2014-06-24)

Ultima actualizare: octombrie 2018. Taxe mai multe decat este necesar platesc la stat nu numai cei care desfasoara activitati independente, dar, de asemenea, si angajatii. Daca ai inceput sa lucrezi in cadrul sistemului PAYE in urma cu un an sau mai putin, s-ar putea sa fi platit impozit cu cateva sute de lire sterline in plus. Angliamea.ro iti ofera cele mai importante informatii privind sistemul PAYE si cum poti recupera taxele platite in plus.

Sistemul impozitelor pe venit - PAYE
Sistemul Pay as you Earn sau PAYE - aceasta este una dintre metodele de plata a impozitului pe venit si contributiile de asigurari sociale de sanatate. In cadrul acestui sistem, lucratorii sunt numiti angajati (in engl. employees). Angajatorul retrage taxele si primele de asigurare din salariu inainte de a le plati pentru tine, iar din acest motiv el este responsabil pentru plata taxelor autoritatilor fiscale. Incepand de la primul loc de munca in calitate de angajat, trebuie sa completezi un formular P46. Daca ai schimbat locul de munca, la momentul demisionarii trebuia sa obtii formularul P45, pe care il vei oferi noului angajator - in acest mod el stie cat de mare era impozitul platit pe anul acesta si codul pe care trebuie sa aplice. Aceasta ajuta pentru calcularea corecta a impozitului pe salariu. La sfarsitul exercitiului financiar, pe 31 mai, angajatorul trebuie sa-ti dea un formular P60 – certificat de sfarsitul anului.

Acesta este sistemul PAYE. Anul financiar in Marea Britanie este din 6 aprilie anul curent – 5 aprilie anul viitor. Daca o parte a anului nu ai lucrat, este posibil ca ai platit prea multe taxe pentru anul acela. S-ar putea sa fi platit mai mult decat este necesar din urmatoarele motive: angajatorul a folosit codul fiscal gresit, ai inceput sa lucrezi la un nou loc de munca si ai folosit codul fiscal de rezerva, ai fost concediat, sau ai renuntat la locul de munca de buna voie si nu ai putut gasi imediat un alt loc de munca, ai facut o greseala completand declaratiile fiscale pentru anul trecut sau inspectorul fiscal a facut o greseala calculand impozitul, etc. Motivele pot fi diferite, in functie de situatia personala a fiecaruia. Prin urmare, este important sa intelegi sistemul si sa stii cand poti solicita returnarea banilor.

Ce este codul fiscal de rezerva?
Auzi des vorbind despre codul fiscal, dar intr-adevar nu ai nici o idee ce inseamna asta? Iar ce este codul fiscal de rezerva? Codul fiscal de rezerva (in engl. emergency tax code) se aplica atunci cand ai inceput un nou loc de munca si nu ai obtinut inca formularul P45 de la vechiul angajator pentru acelasi an financiar sau acesta este primul tau loc de munca (aici se refera, de obicei la primul loc de munca in Marea Britanie, sau daca inainte de asta ai desfasurat activitati independente). In perioada 2010-2011, codul fiscal de rezerva a fost numarul 647L. Acest cod este compus din urmatoarele elemente: Basic personal tax allowance, impartit la 10. Anul trecut venitul neimpozabil a fost de 6475£. Totusi, 647L nu inseamna in mod obligatoriu codul fiscal de rezerva - daca obtii venituri de baza neimpozabile, de exemplu, pentru venituri pana la 6475£ nu se percep taxe, iar codul fiscal de rezerva ar putea fi corect. In anii 2011-2012 codul fiscal de rezerva este 747L, intrucat nivelul veniturilor neimpozabile - 7475 de lire sterline.

Litera de langa codul fiscal se refera la diferite situatii sociale. De exemplu, pentru persoane cu varsta intre 65-74 ani se aplica codul cu litera P sau V, iar pentru cei de peste 75 ani - Y sau T. Litera T se adauga la codul fiscal si atunci cand tu ai cerut acest lucru, pentru ca nu doreai ca noul angajator sa vada cat de mult ai platit impozit la locul de munca anterior. Codul cu litere BR inseamna ca ai mai multe locuri de munca, iar codul NT fara numere - atunci cand nu trebuie sa platesti impozit, codul DO - atunci cand castigi mai mult de 37.000 de lire sterline si platesti un impozit mai mare de 40%. Codul fiscal i-l poti gasi pe formularele P60, P45, de asemenea, el ar trebui sa fie mentionat pe statele de plata.

Ai platit prea mult - cere returnarea impozitului
Primul lucru pe care ar trebui sa faci la sfarsitul exercitiului financiar este sa calculezi daca nu ai platit prea multe taxe. Acest lucru poti sa faci cu ajutorul foi de calcul pe care o vei gasi la adresa: http://www.hmrc.gov.uk/calcs/paye.htm. Iar cum sa depui cererea de rambursare a taxei depinde de situatia individuala a fiecaruia. Daca lucrezi, iar cu toate acestea, te gandesti ca ai platit prea multe taxe, ar trebui sa te adresezi Biroului fiscal (in engl. Tax office). Nu uita ca in momentul in care apelezi la Biroul fiscal, trebuie sa ai la tine numarul de asigurare sociala si informatiile fiscale ale angajatorului (in engl. employer tax reference), pe care le poti gasi in formularele P60, P45 si in statele de plata.

Adresandu-te la Biroul fiscal, va trebui sa explici de ce crezi ca ai platit impozite prea multe. Se poate ca ei vor avea deja detalii cu privire la impozitele platite de tine. In cazul in care returnarea impozitului este aprobata, banii pur si simplu vor fi adaugati la salariu.

O alta optiune prentru cei care lucreaza – de a scrie o scrisoare la Biroul fiscal si de a anexa formularele necesare. Formularul P91 - datele de lucru. In acest formular ar trebui sa furnizezi istoricul tau de lucru si informatii despre locul de munca curent - in acest caz, Biroului fiscal ii va fi mai usor sa “vada” daca ai platit prea multe taxe. Anexeaza formularul P60, partea a doua si a treia a formularului P45, scrie o scrisoare scurta si trimite totul Biroului fiscal. In cazul in care suma platita in exces va fi rambursata, poti sa ceri ca banii sa fie transferati in contul tau, sa fie adaugati la salariul sau sa fie trimisi printr-un cec.

Somerii si cei care beneficiaza de indemnizatii
O situatie diferita este daca rambursarea impozitului platit in plus este solicitata cand nu mai lucrezi si nu gasesti un nou loc de munca in termen de patru saptamani de la momentul in care ai parasit locul de munca anterior. In acest caz, va trebui sa completezi formularul P50 si, impreuna cu partea a doua si a treia a formularului P45 sa trimiti totul la sucursala cea mai apropriata de Biroul fiscal. Daca cererea ta este aprobata, vei primi un cec de la Biroul Fiscal.

O alta situatie daca beneficiezi de indemnizatii, de exemplu, ajutorul de somaj (in engl. jobseeker’s allowance) sau o de alocatie pentru persoanele cu handicap (in engl. Incapacity benefit). In acest caz, pentru a recupera suma platita in exces te va ajuta Agentia pentru ocuparea fortei de munca (in engl. Jobcentre Plus). Ar trebui sa-i prezinti partea a doua si a treia a formularului P45. In cazul in care beneficiezi de alocatie pentru persoanele cu handicap, impozitul platit in exces se va recupera dupa ziua 5 a lunii aprilie a anului viitor. Iar daca beneficiezi de ajutor de somaj, suma platita in exces va fi rambursata dupa ziua 5 a lunii aprilie din anul viitor, sau cand ajutorul de somaj nu va mai fi platit - in functie de ceea ce va urma mai repede.

Cu toate acestea, daca ai plecat de la un loc de munca, iar in termen de patru saptamani incepi sa lucrezi la un alt loc de munca si noului angajator ii furnizezi formularul P45 – de obicei, taxele platite in plus vor fi rambursate impreuna cu plata salariilor.

Nu intelegi de ce toata lumea din jurul tau recupereaza impozitele platite in plus, dar tu nu?
- Poate nu esti “self-employed”, dar un angajat;
- In acest caz, platesti impozite mai mari numai daca nu lucrezi in exercitiul financiar complet;
- De asemenea, daca ai schimbat locul de munca intr-un an si din acest motiv se aplica codul fiscal de rezerva (in engl. emergency tax code);
- Daca lucrezi in acelasi loc de munca de la 6 aprilie a anului curent pana la 5 aprilie a anului urmator, probabil ca impozitul va fi calculat corect;
- Daca ai completat declaratia si nu ai platit impozite in plus, vei primi o scrisoare de la HMRC: “no refund due for this tax as your code was correct”.

Termene
Nu intarzia! Daca ai platit impozite in plus lucrand in conformitate cu sistemului PAYE, exista termene pana cand poti solicita o rambursare pentru plata excedenta pentru un exercitiu financiar concret.

Exercitii financiare. Cererile pot fi prezenate pana la:
2004-2005 – pana la 31 ianuarie 2011
2005-2006 – pana la 31 ianuarie 2012
2006-2007 – pana la 31 martie 2012
2007-2008 – pana la 05 aprilie 2012
2008-2009 – pana la 05 aprilie 2013
2009-2010 – pana la 05 aprilie 2014
2010-2011 – pana la 05 aprilie 2015
2011-2012 – pana la 05 aprilie 2016
2012-2013 – pana la 05 aprilie 2017
2013-2014 – pana la 05 aprilie 2018


   

Tags: Agentia pentru ocuparea fortei de munca, Biroul fiscal, Cerere rambursare impozit, Codul fiscal, Codul fiscal de rezerva, Emergency tax code\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\', Employer tax reference, Exercitiul financiar, Incapacity benefit, Indemnizatii, Jobcentre Plus, Pay as you Earn, PAYE, Plata impozitului, Returnarea impozitului, Sistemul impozitelor pe venit, Tax office