Sistemul de invatamant din Anglia (2016-06-14)

Cine administreaza si finanteaza scolile
Ultima actualizare: decembrie 2018.
Cea mai inalta autoritate de educatie – Ministerul elevilor, scolilor si familiei. Acesta ofera copiilor posibilitatea de a invata, pregateste cadrele didactice, mentine anumite standarde, analizeaza curriculum si examene, precum si reglementeaza finantarea scolilor la nivel national.

Pentru administrarea scolilor, de multe ori contribuie municipalitatile locale, organul de conducere a scolii (in engl. governing body) si directorul scolii (in engl. head teacher).

Cele mai multe scoli sunt finantate de la bugetul de stat. Guvernul aloca anumite beneficii pentru municipalitati, iar acestea, la randul lor, distribuie fondurile in scolile locale.

Prescolarii
Cei mai multi copii cu varste cuprinse intre 2 si 5 ani, in Anglia, participa la cursuri prescolare. Programul guvernamental numit "Surestart" ofera o oportunitate pentru copiii in varsta de 3-4 ani de a frecventa gratuit aceste lectii la gradinita.

Tipurile de scoli publice
Mai intai de toate, scolile sunt impartite in functie de cine este responsabil pentru angajarea profesorilor, cine controleaza admiterea elevilor la scoala, cine detine terenul pe care este construita scoala si cladirea in sine. Exista patru tipuri principale de scoli: community (foste scoli municipale), foundation (scoli finantate din contributii voluntare (in engl. voluntary-aided) si scoli voluntary-controlled. Cele doua din urma, de obicei, sunt infiintate de biserici.

Exista doua asa-numite modele alternative. Acestea sunt Academii si Colegii de Tehnologie.

Guvernul incearca sa schimbe scolile slabe cu academiile. Majoritatea dintre ele sunt finantate de guvern, astfel incat elevii sa nu plateasca pentru scolarizare. Cu toate acestea, academia are o mai mare libertate de a recruta personalul si de a pregati programe de instruire decat un liceu obisnuit. A fost o decizie a guvernului de a infiinta scoli de inalta calitate (academii) in cele mai sarace cartiere. Partidul Muncii intentiona sa deschida inca 200 astfel de academii pana in 2010.

Pentru Colegiul de Tehnologie, banii sunt alocati direct de guvern. Cu toate acestea, el difera de scoala normala prin faptul ca aici, pe langa examene de nivel A sau alte examene conventionale, se poate obtine si o calificare profesionala. Colegiile de Tehnologie predau discipline in conformitate cu programul national de invatamant si se concentreaza pe stiintele naturii, matematica si tehnologie.

Scoli de specialitate (in engl. specialist schools)
Orice scoala secundara poate deveni una de specialitate. Pentru acest lucru este necesara obtinerea finantelor suplimentare din surse private in valoare de 50 de mii de lire sterline si sa se acorde mai multa atentie uneia dintre discipline, cum ar fi sport, arta, tehnologie sau limbi. La astfel de scoli, de asemenea, sunt predate si toate celelalte discipline din cadrul programului national. Guvernul Muncii dorea ca pana in 2008, toate scolile secundare sa devina de specialitate, cu exceptia academiilor. Se credea ca daca se concentreaza pe un singur domeniu, se vor ridica standardele de formare.

Scolile clasice (de exemplu, de stil vechi, cum ar fi grammar schools)
Unele municipalitati inca sustin programe de selectie pentru inscriere in scolile clasice. Elevii de 11 ani trebuie sa treaca un test special "11 plus", iar rezultatele obtinute vor determina daca acestia vor fi admisi la liceul local. In Anglia sunt aproximativ 150 astfel de scoli.

Scoli religioase (in engl. faith schools)
In aceste scoli, in plus fata de subiectele obisnuite, sunt predate notiuni de baza a unei sau a altei credinte. Inainte de a fi deschise aceste scoli, trebuie sa fie aprobate de catre Autoritatea locala educationala si de parinti. La cele mai multe dintre scolile religioase sunt acceptati doar copiii de o anumita credinta. Dar acum, multe dintre aceste scoli primesc copii si din alte medii de credinta. In Anglia, scolile catolice au o reputatie destul de buna.

Scoala pentru persoanele cu handicap (in engl. special needs schools)
Acestea sunt concepute nu doar pentru copiii cu handicap fizic, dar si pentru copiii cu dificultati de invatare. Statistic vorbind, aproximativ o cincime dintre copii au nevoie de un sprijin pentru invatare. Desi legea din anul 2001 a garantat dreptul la educatie al copiilor cu dizabilitati in scolile de invatamant general. In Anglia mai sunt aproximativ 1.150 de scoli speciale. Adesea ele sunt sustinute de organizatii caritabile, unele dintre aceste scoli functionand in spitale.

Grupuri de transfer a elevilor (in engl. pupil referral units)
Acestea sunt concepute pentru acei copii care nu pot obtine diploma de invatamant secundar in alte institutii. De exemplu, aceste grupuri pot fi frecventate de adolescente gravide sau de cei care au abandonat scoala secundara. Scopul acestor grupuri este revenirea copiilor, in cele din urma, la scolile generale.

Admiterea la scoli
Legea prevede ca toti copiii intre 5 si 16 ani au dreptul la educatie intr-o scoala de stat. Pentru a obtine un loc intr-o astfel de scoala, trebuie completata o cerere. Din pacate, in Anglia se intampla destul de des ca o scoala sa primeasca mai multe cereri decat numarul de locuri disponibile pentru elevi. Intr-o astfel de situatie, scoala aplica anumite criterii de selectie. De obicei, prioritatea se acorda copiilor care locuiesc in apropierea scolii sau acelor care au un frate /o sora si frecventeaza aceasta scoala. La scolile religioase, prioritatea se acorda copiilor cu o anumita credinta, scolile clasice selecteaza copiii in baza capacitatilor academice, iar cele de specialitate – pe baza unei abilitati la un anumit subiect. Unele scoli supraaglomerate desemneaza locuri prin loterie. Cu toate acestea, nu se poate tine seama de criterii precum ocupatia parintilor, situatia financiara sau organizarea unui interviu cu potentialul elev si / sau parintii lui. Daca credeti ca cererea dumneavoastra pentru un copil la scoala a fost respinsa in mod ilegal, puteti sa contestati decizia.

Certificarea elevilor
Toate scolile publice din Anglia trebuie sa aplice acelasi curriculum national. Acesta este formulat si monitorizat in mod constant de catre organele de calificare si autoritatile de planificare a curriculum-ui.

Cunostintele elevilor sunt testate la finalul fiecarei faze de sfarsit de invatamant obligatoriu (la varsta de 7, 11, 14 si 16 ani). In limbaj comun, aceste examene sunt numite "sats", dar denumirea completa este „teste nationale de curriculum” sau „testele invatamantului obligatoriu”. Urmeaza examenele GCSE si cele de nivelul A.

Evaluarea scolara si tabelul comparativ
Pentru verificarea invatamantului obisnuit si a standardelor de formare este responsabil organismul guvernamental autointitulat „Ofsted”, care este condus de inspectorul sef al scolilor. El verifica nu doar institutiile de formare si de ingrijire a copilului, dar pregateste foarte des rapoarte, care pot fi gasite pe site-ul „Ofsted” la adresa http://www.ofsted.gov.uk.

Cei care traiesc de ceva timp in Anglia si „s-au intalnit” cu problema scolilor, probabil, au auzit o multime de lucruri despre scoala si tabelele de evaluare (in engl. school league tables arba school performance tables). In fiecare an, guvernul publica „aceste” tabele in care sunt comparate estimari si rezultate din scolile din Anglia, bazate pe diferite criterii. „Tabelele” pot fi gasite la adresa https://www.compare-school-performance.service.gov.uk/. Acestea acorda un mare ajutor in alegerea scolii potrivite.

Alte optiuni de invatare ale copiilor

Scolile independente
In mod obisnuit, pur si simplu sunt cunoscute sub denumirea de scoli private, si, uneori - scoli publice. Aceste scoli nu primesc fonduri de la stat, asa ca trebuie platita o taxa de scolarizare, care este stabilita de catre scoala in sine. Valoarea taxei variaza intre 700 (scoala primara) si 5500 (scoala secundara) de lire sterline pe semestru. In aceste scoli, mentinerea curriculum-ui national nu este obligatorie, dar in multe dintre acestea trebuie sustinute aceleasi examene ca si la o scoala de stat.

Scolile primare private sunt impartite in doua categorii: pre-pregatitoare (in engl. pre-preparatory) pentru copiii in varsta de 2-7 ani si clasele primare sau pregatitoare (in engl. junior arba preparatory) pentru copiii in varsta de 11-13 de ani. "Pregatirea" se efectueaza cu scopul ca acei copii sa poata sustine examenele de admitere generala (in engl. common entrance examination). Acest lucru este necesar in scopul de a continua studiile intr-un liceu privat. Scolile private sunt impartite foarte des in scoli de fete si baieti. Populare sunt asa-numitele "boarding", scoli in care elevii nu numai invata, ci si locuies acolo în timpul semestrului.

Invatare la domiciliu
Parintii au dreptul de a alege daca vor educa copiii la domiciliu. Nu este obligatoriu ca acel copil sa invete dupa programul national. Cu toate acestea, copilul trebuie sa inceapa sa invete „full-time” de la varsta de 5 ani. Copiii nu trebuie sa participe la cursuri la scoala, iar parintii nu trebuie sa fie cadre didactice calificate.

Rudolf Steiner School
Aceste scoli au propriile lor filozofii, curriculum si metodele de predare. O atentie speciala este acordata nu doar pentru realizarea academica a copilului, dar si pentru alte abilitati, de exemplu, dezvoltarea spirituala, fizica si morala. Instruirea formala in aceste scoli incepe mai tarziu decat de obicei.

Scoala de limbi straine - liceul
Aceste scoli sunt in general destinate copiilor de diplomati care lucreaza in Anglia. Aici exista posibilitatea de a alege predarea in limba engleza sau intr-o limba straina. Bine cunoscut este Liceul francez.

Montessori School
Aceste scoli functioneaza in crese si gradinite. Acestea au denumirea de Maria Montessori, un filozof influent de educatie timpurie a copiilor. In aceste scoli se urmeaza filozofia Montessori. M.Montessori a sustinut ca un copil aflat intr-un mediu echitabil se dezvolta mai bine decat va puteti astepta. Prin urmare, in aceste scoli, copiii sunt incurajati sa aleaga activitatile pe care doresc sa le urmeze, apoi sa termine alte lucrari incepute, atunci cand doresc acest lucru. Filozofia se bazeaza pe ideea ca, prin invatarea sa aleaga activitatile, copiii gasesc in mod natural cea mai buna metoda pentru a invata.

   

Tags: Academii, Admitere la scoli in Anglia, Colegii de tehnologie, Cursuri prescolare, Faith schools, Governing body, Head teacher, Prescolarii in Anglia, Pupil referral units, Scoala secundara, Scoli clasice UK, Scoli de specialitate, Scoli in Anglia, Scoli religioase, Sistemul de invatamant in UK, Special needs schools