Adevarul despre bacsis (2014-11-11)

Ultima actualizare: noiembrie 2017. In ultima vreme se discuta mult despre bacsis in domeniul serviciilor. In multe tari europene exista bacsisuri din timpurile vechi. Oriunde ai merge – intr-un bar, restaurant, hotel sau taxi, te intalnesti cu o taxa “neoficiala” pentru serviciile prestate.

Deci, bacsisurile sunt obligatorii? Aici intalnim o regula nescrisa de a multumi cu bani persoana care ne-a prestat servicii. In multe tari, acest gest este considerat ca fiind unul placut, dar exista si tari in care bacsisul poate fi inteles destul de diferit, de exemplu, in Japonia sau Scandinavia acest fenomen nu este bine primit. Bacsisul ar jigni barmanul sau chelnerita. Potrivit acestora, clientul lasa bani in plus pentru ca el crede ca salariul lor nu este suficient de bun. Este adevarat si faptul ca in unele tari, salariile lucratorilor din domeniul serviciilor sunt intr-adevar mici. De exemplu, chelnerii din SUA nu ar putea trai exclusiv din salariul lor daca nu ar exista bacsisul, iar din aceasta cauza, aici exista o tendinta de a lasa un bacsis in valoare de 20-30 % din suma cheltuita.

In Anglia, ca si in alte tari europene, gestul de a oferi bacsis este vazut destul de favorabil. Atat in restaurante, cat si in cafenele sau baruri, barmanii si ospatarii primesc aproximativ 10-15 % din suma mentionata in nota de plata. Este adevarat si faptul ca clientii generosi pot lasa si mai multi bani. Fireste, cu cat mai bun este serviciul prestat, cu atat sunt mai multe sanse ca bacsisul sa fie mai mare. Potrivit chelnerilori intervievati, doar uitandu-te la client poti intelege daca acesta va fi generos sau nu. Asa ca trebuie mentionat faptul ca dorinta de a obtine bacsis ii obliga pe angajatii din domeniul serviciilor sa isi faca treaba mult mai eficient. In plus, clientii care platesc bani in plus se asteapta la servicii mai bune.

In locurile de alimentatie publica, cum ar fi McDonald’s, Burger King, Pizza Hut etc., bacsisurile de obicei nu exista. Este clar ca un serviciu rapid nu va fi niciodata de inalta calitate.

Recent, in scopul de a egaliza valoarea bacsisului oferit (in diferite locuri acesta variaza de la 2 pana la 30 de procente sau chiar mai mult), bacsisurile sunt incluse in pretul serviciului (de obicei 10 % din valoarea facturii). Aceasta inovatie este intalnita cel mai frecvent in restaurante, baruri sau cafenele. Usor diferit este in hoteluri. Cameristele nu se pot bucura frecvent de o atentie din partea clientului. Bacsisurile oferite acestora nu sunt la fel de mari ca si ale chelnerilor sau ale barmanilor. In plus, nu exista nici o modalitate simpla de a decide ce suma de bani ar trebui sa lasam pentru personalul hotelului. In ultimul timp, clientii ajunsi la un hotel mai modern sunt informati la cine si ce suma trebuie sa lase. Dar nu trebuie sa uitati ca banii alocati cameristei trebuie lasati in scrumiera, mai ales daca bacsisul este unul mai mare. In cazul in care banii sunt lasati in alta parte, cameristele nu o sa ii atinga intrucat vor crede ca clientul a uitat banii acolo. Apropo, cei care calatoresc in Italia, Spania, Grecia si Portugalia, ar trebui sa fie constienti de faptul ca in orice hotel (cu exceptia hotelurilor in care stai doar o singura noapte) bacsisurile sunt obligatorii.

Potrivit expertilor de etica, suma deosebit de mare de bani lasata personalului de serviciu nu este un semn de bune maniere. In plus, bacsisurile nu trebuie sa fie compuse din monede mici.

   

Tags: Alimentatie publica, Bacsis, Bacsis in Anglia, Bar, Barmani, Cafeneaua, Camerista, Chelneri, Domeniul serviciilor, Personal de serviciu, Personalul hotelului, Restaurant, Taxi