Primul apel telefonic (2014-05-01)

Probabil ai timis deja un curriculum vitae (CV) la zeci sau chiar sute de agentii de recrutare a fortei de munca sau companii (cu cat mai multe, cu atat sansele sunt mai mari). Si poate chiar ai facut o lista cu companiile si cu datele lor de contact. Ce urmeaza? De obicei, oamenii pur si simplu asteapta ca cineva sa-i sune, dupa ce au vizionat curriculum vitae. Cu toate acestea, multi sufera din cauza pasivitatii, intrucat in zilele noastre trebuie sa fii foarte activ. Mai multe succese obtin cei care dupa trimiterea unui CV, suna la companie si intreaba despre locul de munca, se intereseza despre locul de munca in sine si reaminteste ca a trimis un CV. Este aproape garantat ca vei fi invitat la cel putin cateva interviuri dupa aceste apeluri.

Sunand trebuie sa incerci sa realizezi urmatoarele obiective:
- sa atragi atentia;
- sa creiezi curiozitate despre tine;
- sa-l obligi pe intervievator sa fie interesat sa afle mai mult despre tine;
- sa permiti intervievatorului sa intreprinda o actiune.

In limba engleza, acest plan de actiune de multe ori este criptat cu acronimul AIDA (attention, interest, desire, action).

In cel mai bun caz, ar trebui sa te astepti la unul dintre urmatorele raspunsuri:
- o sa aranjez un interviu / intalnire cu seful;
- incerc sa gasesc mai mult timp pentru a discuta despre acest lucru la telefon;
- o sa intreb despre posibilitatea de angajare la un alt departament.

Ca primul apel telefonic sa aduca succes, trebuie sa-ti amintesti de vechiul proverb: „nimeni de fapt, nu asculta, toti isi asteapta randul sa vorbeasca”. Tine in minte acest lucru, si nu obosi invervievatorul cu o prezentare lunga. Aceasta ar trebui sa fie relativ scurta (dar exacta) - lasa intervievatorul posibilitatea de a te intreba mai multe lucruri. Nu mai vorbim de unele dintre competentele necesare pentru locul de munca respectiv, cum ar fi capacitatea de a economisi banii companiei, de a motiva alti angajati, etc.

Sa examinam modul cum sa realizezi AIDA pas-cu-pas

• Etapa 1
Aici ar trebui sa vorbesti despre tine si cu ce te ocupi. Este recomandabil sa spui putin despre profesia ta si sa prezinti putine informatii in asa fel ca sa trezesti curiozitate si intervievatorul sa inceapa sa puna intrebari. De exemplu, daca te prezinti ca un lucrator cu experienta vasta intr-un anumit domeniu, probabil, vei fi intrebat cati ani de experienta ai. Dar daca spui ca ai trei ani de experienta, iar compania este in cautarea unui angajat cu cinci ani de experienta – vei fi respins imediat, chiar daca nu stie detalii despre locul de munca. In aceasta etapa nu este necesar sa enumeri toate realizarile, iar scopul este – sa incepi un dialog.
Nu cere intervievatorului, daca ai sunat intr-un moment nepotrivit – asa vei oferii o scuza pentru a spune "da". Ciudat , dar s-a remarcat faptul ca intrebandu-l daca l-ai nimerit intr-un moment bun, vei obtine, de asemenea, raspunsul "da”. Daca auzi o confirmare la telefon, continua sa te prezinti.

• Etapa 2
Acum este momentul sa-ti creiezi interes pentru tine insusi. Merita sa te lauzi cu cateva realizari la locul de munca actual sau anterior. De exemplu, daca esti un manager de vanzari, mentioneaza faptul cum reusit sa creasca cifra de afaceri si profitul companiei, spune cum ai castigat clientii excelenti pe termen lung, etc.

• Etapa 3
Scopul din Etapa 2 este obtinut atunci cand intervievatorul este interesat de tine si se pregateste sa intreprinda o actiune, adica, intreaba mai mult despre tine si, in cele din urma, te invita la o intalnire. Cu toate acestea, merita sa mentionezi si tu pentru ce ai sunat si sa ceri o intalnire.

Ca conversatia telefonica sa treaca fara probleme, merita sa exersezi discutia in fata unei oglinzi, cu o persoana draga sau de a inregistra si de a asculta conversatia „fictiva”. Asa o sa te pregatesti mai bine, vei castiga increderea in tine.

Dupa convorbirea telefonica, se pot obtine mai multe rezultate:
- se stabileste o ora de intalnire / interviu;
- intervievatorul pune multe intrebari - demonstreaza un interes clar, care se poate transforma intr-o invitatie la interviu;
- raspunsul este negativ, de exemplu, „momentan nu avem nevoie de noi oameni, va rugam sa trimiteti CV-ul”.

Stii ce ai de facut in cazul invitatiei la un interviu, dar cum sa te comporti daca primesti un raspuns negativ?

Sa presupunem ca la telefon a raspuns secretara companiei, si nu seful pe care l-ai cautat. Secretara spune ca seful este prea ocupat ca sa vorbeasca cu cineva. Nu renunta. Incerca sa iei legatura cu persoana care are functia mai mare in companie. Uneori, ei sunt mult mai accesibili decat angajatii de nivel mediu. Poate el nu te va programa pentru un interviu, dar va transmite informatii despre tine la persoana cu care ai incercat sa iei legatura.

Uneori secretarelor companiilor mari sunt indicate intrebari pe care trebuie sa le puna apelantiilor ca acestea sa fie politicos „inlaturati” Trebuie sa incerci sa le ocolesti. Daca stii numele persoanei cu care doresti sa vorbesti, cere sa fii pus in legatura cu ea. Daca secretara raspunde ca ea te poate ajuta, foloseste-te de minciuna „inofensiva” - spune ca problema este personala, si doar acea persoana te poate ajuta. Acest lucru este partial adevarat. Daca nu stii numele persoanei dorite, incerca sa afli acest lucru de la secretara, specificand atributiile. Daca conduita societatii specifica ca numele persoanelor sau alte informatii nu pot fi dezvaluite tertilor, spune ca trebuie sa trimiti ceva sau sa scrii o scrisoare la persoana cu o anumita functie.

Daca persoana ceruta de tine nu este la birou si esti transferat la un robot telefonic – nu te dezamagi. Deoarece mesageria vocala nu va lasa un mare efect, incerca sa apelezi din nou, doar ca sa fii conectat cu un alt numar. Probabil nu va raspunde persoana necesara, dar el va indica alte persoane care sunt responsabile pentru ocuparea fortei de munca intr-un anumit departament. Este demn sa te justifici de ce ai apelat la numarul gresit, de exemplu, sa spui ca „te ai pierdut” in sistemul de telefonie al companiei - acest lucru poate sa creeze emotii pozitive sau chiar rasul interloucutorului - primul „punct” in favoarea ta.

Trebuie remarcat faptul ca atunci cand aplici pentru un loc de munca, in mintea unui potential angajator, de obicei, ii vin trei intrebari care nu neaparat sunt pronuntate cu voce tare:
- Candidatul se va descurca la locul de munca?
- Va depune un efort suficient pentru ca sarcina sa fie indeplinita cu succes?
- Va fi maleabil, usor de condus?


   

Tags: AIDA, Apel telefonic, Convorbirea telefonica, Curriculum vitae, CV, Invitatie la interviu, Loc de munca, Plan de actiune, Primul apel telefonic, Secetara companiei, Un potential angajator